ساینده ها

آموزش گام به گام تعویض صفحه سنگ فرز

اموزش-گام-به-گام-تعویض-سنگ-فرز

یکی از کاربردی ترین ابزار صنعت برشکاری دستگاه فرز است . گرچه کار با این ابزار ساده است اما ممکن است به دلایل مختلفی صفحه این دستگاه دچار شکستگی شود و نیاز به تعویض داشته باشد. در این مقاله هم آموزش تعویض صفحه سنگ فرز را برایتان خواهیم گفت و هم در مورد کاربرد آن صحبت خواهیم کرد.

مشاهده محصولات صفحه سنگ برش ، صفحه سنگ ساب

 

سنگ فرز

دستگاه فرز (Grinding machine) چیست ؟

دستگاه فرز چیست ؟ دستگاه فرز یکی از پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین لوازم برقی در حوزه ابزار می باشد که دارای طیف وسیعی از کاربرد ها می باشد، شما بدون داشتن این ابزار  نمی توانید بسیاری از کار ها را در حوزه آهنگری و… انجام دهید.

تمامی افرادی که به صورت حرفه ای در حوزه های مختلف صنعت کار می کنند نیاز به وسایلی مانند کفساب، پولیش و برش دهنده که در انجا فرز می تواند به عنوان تمامی آن ها ایفای نقش نماید.

دستگاه فرز به وسیله دست نگه داشته می شود و با انرژی برق و باد که از کمپرسور های هوا تولید می شوند شروع به کار می کنند.

دستگاه فرز می تواند طیف وسیعی از کارها را مخصوصاً در حوزه ی کار آهنگری به انجام رساند. این وسیله با انرژی باد و برق کار می کند و همان طور که گفته شد، این دستگاه دارای یک موتور است که یک دیسک یا چیزی مشابه، بر روی آن نصب می‌شود.

مشاهده مشخصات و ویژگی های سنگ فرز فیبری

سنگ فرز

سنگ فرز

با حرکت موتور، این دیسک با سرعت بسیار بالایی شروع به چرخش می کند. حالا با فشردن دکمه ای که برای روشن شدن دستگاه روی آن قرار گرفته، کار با آن را آغاز کنید .

کاربرد فرز در صنایع

کسانی که بیشتر از این وسیله استفاده می کنند، آهنگران، خودروسازان، صنعتگران، فلزکاران، کارگران ساختمانی، مهندسین برق و … هستند. اما در صنایع دیگر هم این دستگاه کاربرد دارد و حتی برای کارهای درون منزل هم می توانید از این وسیله استفاده کنید.

پس در مجموع یکی از اساسی‌ترین کاربردهای دستگاه فرز، تراشیدن و حذف حجم بالای فلزات از سطح کار است. دستگاه فرز انواع مختلفی هم دارد از جمله :

  • فرز سنباده
  • فرز سیلندری یا استوانه ای
  • فرز سطحی
  • فرز انگشتی
  • فرز شارژی

محصولات مرتبط : صفحه سنگ آهن

در فیلم آموزشی زیر می توانید نحوه تعویض صفحه سنگ فرز را به صورت دقیق و با جزئیات مشاهده کنید. جهت مشاهده فیلم های بیشتر در رابطه با صفحات سنگ فرز و سایر ابزارهای صنعتی می توانید کانال نماشای سایت ابزار دلتا را نیز ببینید.

مراحل تعویض صفحه سنگ فرز

در گام اول باید تجهیزات مورد نظر را بررسی کرد که چه وسایلی مورد نیاز این کار است.مهم ترین وسایلی که برای تعویض صفحه ی سنگ فرز استفاده میشوند شامل :

  • پیچگوشتی
  • چکش
  • انبر قفلی
  • انبردست
  • صفحه سنگ نو
  • آچار مخصوص تعویض صفحه سنگ

بعد از فراهم کردن ابزاری که گفته شد باید مراحل زیر را در ادامه ی کار انجام داد :

ماشین-فرز-4.

آموزش گام به گام تعویض صفحه                           سنگ فرز

  •  برق دستگاه را قطع کنید

در مرحله ی اول در نظر داشته باشید خاموش نکردن دستگاه ممکن است منجر به صدمات جانی فاجعه باری شود پس قبل از انجام مراحل بعد، از خاموش بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایید.

برای جلوگیری از هرگونه آسیب ناشی از روشن شدن اتفاقی دستگاه، حتما دستگاه را کامل از برق بکشید. در مدل های شارژی؛ باتری را حتما از دستگاه جدا کنید.

محصولات مرتبط : صفحه سنگ استیل

 بیرون-کشیدن-پریز-برق

آموزش گام به گام تعویض صفحه                                             سنگ فرز

 

  • باز کردن صفحه سنگ فرز

برای تعویض صفحه سنگ فرز این مرحله را می توان به انواع مختلف و بسته به نوع ابزار و شرایط موجود انجام داد:

اولین و راحت ترین راه در این مرحله، استفاده از آچار مخصوص دستگاه است که به شکل چنگک دو سر است. این قطعه با نام آچار سنگ فرز نیز شناخته می شود. اگر دستگاه دارای دکمه اسپیندل (دکمه نگه دارنده صفحه) بود، می بایست دکمه را نگه داشته و صفحه فرز را به میزانی که قفل شود، بچرخانید و دستتان را تا انتهای در آوردن صفحه روی آن نگه دارید.

در صورتی که فرز دکمه اسپیندل نداشته باشد، باید از آچار برای ثابت نگه داشتن مهره زیر صفحه فرز کمک بگیرید. سپس چنگک های آچار را داخل سوراخ های موجود که روی مهره وجود دارد، قرار دهید و در خلاف جهت گردش صفحه فرز بچرخانید.

باز کردن صفحه فرز

آموزش گام به گام تعویض صفحه                                              سنگ فرز

تعویض صفحه سنگ فرز با پیچ گوشتی

در بسیاری از مواقع افراد برای تعویض صفحه سنگ فرز، آچار مخصوص را گم می کنند و یا به دلیل خرید کالای دست دوم، دستگاه آچار ندارد. در این حالت باید با آچار مهره صفحه فرز را ثابت نگه دارید و سپس پیچ گوشتی را داخل یکی از سوراخ های بین صفحه و سنگ وارد کنید و آن را در خلاف جهت بچرخانید.

در صورتی که موفق به شل کردن صفحه فرز نشدید، می توانید با استفاده از ضربات چکش بر روی پیچ گوشتی این کار را انجام دهید.

در صورت نبود آچار مخصوص ، می توانید به کمک دست ، صفحه فرز را در خلاف جهت بچرخانید تا مهره شل شده و به کمک انگشتان، مهره باز شود. این کار باعث شکستن دیسک های نازک می شود و سفت کردن آن نیز محکم نخواهد بود. به همین علت این کار توصیه نمی شود.

محصولات مرتبط : صفحه سنگ چدن

 1 / 1 – تعویض صفحه سنگ فرز با پیچ گوشتی

تعویض صفحه سنگ فرز با پیچ گوشتی

تعویض صفحه سنگ فرز بدون ابزار

با کف دستان به صفحه سنگ در خلاف جهت چرخش نیرو وارد کنید. تکرار این کار باعث شل شدن مهره خواهد شد و می توانید با کمک انگشتان مهره را باز نموده و صفحه سنگ را جدا کنید.

اگر موفق نشدید باید به کمک انبردست صفحه سنگ را بشکنید و تکه تکه جدا کنید تا دسترسی بهتری به مهره زیر و روی دستگاه ایجاد شود.که البته این آخرین راه است و توصیه نمیشود.

سنگ-فرز-9.

تعویض صفحه سنگ فرز بدون ابزار

نصب صفحه سنگ جدید

صفحه سنگ برش یا ساب جدید را به همان شکل صفحه سنگ قبلی روی دستگاه نصب کنید. خیلی مهم است که از صفحه سنگ با کیفیت و مناسب دستگاه استفاده نمایید. اگر مطمئن نیستید که چه صفحه سنگی مناسب است، می توانید از مشاورین دلتا در این زمینه مشاوره بگیرید

در نهایت، با کمک  دست، صفحه سنگ را خلاف جهتی که قبلا هنگام باز کردن سنگ قبلی حرکت داده بودید، بچرخانید تا مطمئن شوید سفت شده است. در این حالت باید دستگاه فرز را روشن نمایید و به خوبی کار کند. اگر از این پس صفحه سنگ برش یا ساب شما نیاز به تعویض داشت می توانید به سادگی این کار را انجام دهید.

محصولات مرتبط : صفحه سنگ آلومینیوم

ماشین-فرز-4.

نصب صفحه سنگ جدید فرز

جمع بندی

اکنون که با مراحل و روش های تعویض صفحه سنگ فرز آشنا شدید، بهتر است با رعایت نکات ایمنی اقدام به تعویض صفحه سنگ دستگاه خود نمایید. همچنین می توانید انواع صفحه های برش مانند گرانیت بر و سرامیک بر را در وب سایت ابزار دلتا مشاهده نمایید و می توانید با مشاورین ابزار دلتا در ارتباط باشید

بازگشت به لیست