ساینده ها

بررسی ساختار سنباده لرزان تخت و گرد؛معرفی+مقایسه+کاربردها

ساختار سنباده لرزان

اشنایی با سنباده لرزان تخت و گرد

کاغذ سنباده یا کاغذ شیشه ای نام هایی هستند که برای نوعی ساینده روکش دار استفاده می شود که از ورقه های کاغذ یا پارچه با مواد ساینده چسبانده شده به یک صفحه تشکیل شده است. همانطور که از نام این محصولات پیداست در گذشته از شن و ماسه و شیشه برای ساخت استفاده میشد اما اکنون اینطور نیست، زیرا با مواد ساینده دیگری مانند اکسید آلومینیوم یا سیلیکون جایگزین شده‌اند.

کاغذ سنباده در طیف وسیعی از اندازه‌های سنگ‌ ریزه تولید می‌شود و برای حذف مواد از سطوح، یا برای صاف‌تر کردن آن‌ها (مثلاً در رنگ‌آمیزی و پرداخت چوب)، برای برداشتن لایه‌ای از مواد (مانند رنگ‌های قدیمی)، یا گاهی اوقات برای حذف مواد از روی سطوح استفاده می‌شود. سطح را زبرتر کنید (مثلاً به عنوان آماده سازی برای چسباندن).

سنباده گرد لرزان

اندازه سنگ سنباده با اندازه ذرات رابطه معکوس دارد. عدد کوچکی مانند 60 یا 80 نشان دهنده دانه های درشت تر است، در حالی که عدد بزرگی مانند 1500 نشان دهنده ریزدانه است.

کاربرد سنباده لرزان

سنباده لرزان از ابزار و تجهیرات ضروری در نجاری ، آهنگری و تمام صنایع است و مناسب تمام کسانی است که به نوعی با چوب و فلز سر و کار دارند. با استفاده از این وسیله می توان سطوح چوب و فلزات را صاف و صیقلی و عاری از خط و خش نمود. کار با سنباده لرزان آسان است و هر کسی که با چوب یا فلزات کار می کند باید یکی از آن ها به مجموعه ی ابزارش اضافه کند.

مشاهده محصولات صفحه سنگ فیبری

در اصل  از این  دستگاه برای از بین بردن خط های ریزی که در زمان سنباده زنی اول ایجاد شده، استفاده می کنند. سنباده کاری چوب خام با استفاده از سنباده لرزان  وقت گیر است. پس اول سطح چوب را با سنباده دیسکی  مانند سنباده دیسکی گرد ، سنباده فلپ و.. کار کنید و سپس خطوط ایجاد شده در اثر کار با این نوع سنباده را با سنباده لرزان از بین ببرید. در این حالت قطعه کار را برای مرحله بعدی رنگ و پرداخت آماده خواهد بود.

عملیات سنباده زنی  با استفاده از کاغذ مخصوص این کار انجام می شود. این کاغذ ها در کف دستگاه قرار می گیرند و  استاندارد خاصی دارند که با شماره هایی مشخص می شوند. این شماره ها تعداد دانه بندی در واحد سطح هستند. هر چقدر این شماره ها بزرگتر باشند کاغذ ها دانه بندی ریزتری داشته و نرم تر می باشند.

از آنجایی که این دستگاه دارای انواع و مدل های مختلف است، تصمیم داریم تا در این مقاله نکاتی مفید را به عنوان راهنمای خرید در اختیار شما قرار دهیم.

چرا به یک سنباده لرزان با کیفیت نیازمندیم؟

داشتن یک سنباده لرزان خوب در کارگاه تان کار پرداخت مبلمان یا سازه فلزی که ممکن است مشغول ساخت یا پرداخت دوباره آن باشید را آسان تر می کند.

سنباده لرزان

کار با آن ها بی نهایت ساده است، بنابراین اگه در کار سنباده زنی تازه کار هستید می توانید به سرعت کار با آن ها را یاد بگیرید.

اگر از قبل با سنباده زنی آشنایی داشته باشید و یک کسب و کار حرفه ای دارید یا اینکه یک پیمان کار هستید، می دانید که سرعت در کار بسیار مهم است و یک سنباده لرزان با کیفیت خوب قطعاً می تواند سرعت کار را بالا ببرد.

سنباده لرزان مدل های مختلفی دارد و مانند بسیاری از تجهیزات دیگر، برخی برای انجام کار نسبت به مدل های دیگر اولویت و کاربرد بیشتری دارند.

قبل از خرید یک سنباده مطمئن شوید که برای چه کاربردی نیاز به آن دارید پس می توانید با مشاورین ابزار دلتا در این مورد مشورت کنید.

این دستگاه سنباده دارای خصوصیت های مهمی از قیبل موارد زیر است که باعث می شود تا راحتی بیشتری برای کاربر فراهم شود:

  • تعویض راحت کاغذ سنباده
  • امکان تنظیمات فاصله دهی
  • کنترل بیشتر با استفاده از کم و زیاد کردن سرعت
  • امکان قفل کردن سوئیچ دستگاه در حالت روشن
  • بلند بودن کابل برق و سهولت در جا به جایی
  • وجود جعبه مخصوص برای حمل راحت تر
  • وجود مخزن برای جمع آوری خاکه و امکان اتصال به جاروبرقی
  • امکان ترمز در هنگام بلند کردن سنباده که از زخمی شدن قطعه کار جلوگیری می کند
  • سوئیچ درزگیری شده در برخی از مدل ها که از ورود خاکه به درون آن جلوگیری می کند

سنباده لرزان

 

 

بررسی انواع مختلف سنباده لرزان

سنباده ها انواع و مدل های مختلفی دارند که هر کدام دارای خصوصیاتی  می باشند. قبل از خرید باید بدانید که این وسیله را برای چه کاری می خواهید و آیا ویژگی های دستگاه انتخابی شما، نیاز شما را رفع خواهد کرد یا نه. در ادامه با انواع این دستگاه آشنا خواهید شد.

سنباده لرزان به سه دسته تقسیم می شوند:

  • بزرگ
  • مشتی
  • لرزان

دو نوع اصلی از این ابزار موجود و پر کاربر می باشد:

  • لرزان گرد
  • لرزان تخت

سنباده های لرزان تخت بیش از 50 سال است که وجود دارند و امروزه هم به مقدار زیاد برای پرداخت در پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند.

سنباده تخت

زمان استفاده از یک سنباده لرزان تخت در مسیر رگه های چوب حرکت کنید و نه از میان آن ها؛ در غیر این صورت اثراتی به جا می گذارید که به قطعه ای که بر روی آن کار می کنید صدمه خواهد زد. به لحاظ اندازه دارای تنوع زیاد و دارای مزایایی چون کنترل سرعت، سر و صدای کمتر، حذف خاک و ارتعاش کمتر است.

علاوه بر این اندازه های مختلفی از سنباده تخت موجود است. شما می توانید سنباده های بزرگی که از نیمی از یک ورقه ی سنباده ی استاندارد استفاده می کنند یا دستگاه های کوچک تر که از یک چهارم یا حتی یک ششم یک ورقه ی استاندارد سنباده استفاده می کنند انتخاب کنید.

سنباده لرزان گرد

در این مدل می توان عملیات سنباده زنی را در جهت های مختلف انجام داد و مانند سنباده لرزان تخت فقط محدود به سنباده زنی در مسیر رگه های چوب نیست. اما باید در ابتدای کار با سنباده دارای دانه بندی درشت تر و زبر تری شروع کرد و به تدریج زبری را کاهش داد، تا جایی که به قطعه کار پرداخت شده ای با سطحی زیبا و صاف رسید.

سنباده لرزان گرد

این سنباده انواع مختلفی دارد که برخی از آنها مناسب برای پرداخت چارچوب پنجره ها و سایر سطوح ظریف می باشند. برخی دیگر سرعت کل کمتری دارند اما می توان بدون ایجاد آسیب آن را محکم تر بر روی سطح چوب فشار داد که برای برداشتن رنگ و چسب از روی سطوح مناسب است.

نوع دیگر از این دستگاه مناسب برای انجام پروژه های بزرگ است که موتور قوی و سرعت متغیر دارند تا کاربر تسلط بیشتری بر کار داشته باشد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

نمایش 9 24 36

این نوع از سنباده ها انواع مختلفی دارند که به شرح زیر می باشند:

سنباده ی لرزان خطی بزرگ

این سنباده ها قوی ترین موتور های موجود در سنباده ها را دارند و برای کار با آن باید از هر دو دست استفاده کرد. این نوع سنباده لرزان برای انجام پروژه های بزرگی است که نیاز به ویژگی هایی که یک سمباده ی خطی بزرگ فراهم می کند دارند. سنباده های خطی همچنین دارای سرعت های متغیّر هستند تا به کاربر کنترل هر چه بیشتر بر روی سرعت سنباده را بدهند.

سنباده لرزان

سنباده لرزان زاویه ی قائمه

این نوع از سنباده لرزان قدرت بیشتری را برای کاربر فراهم می کند. چرخ دنده های این وسیله صفحه ی سنباده را به موتور متّصل می کنند. در یک سنباده زاویه ی قائمه، سرعت کل پایین تر است امّا می توان بدون ایجاد آسیب آن را محکم تر بر روی سطح چوب فشار داد؛ که آن ها را برای برداشتن رنگ و چسب از روی سطوح عالی می کند.

سنباده لرزان یک دستی

این نوع از سنباده لرزان برای پرداخت چارچوب پنجره ها و سایر سطوح ظریف عالی است. این ابزار کنترل بیشتری بر روی محل سنباده زنی را برای کاربر فراهم می کند؛ به علاوه، در دست گرفتنشان راحت است. حتّی برای پروژه های خیلی باریک، سنباده ی یک دستی انجام پروژه را برایتان آسان می کند؛ چیزی که کاربران آن را دوست دارند.

سنباده لرزان یکدستی

بازگشت به لیست