جوش و برش هواگاز

مهم ترین ویژگی های ست جوشکاری هواگاز قابل حمل | معرفی و مقایسه

ست جوشکاری هواگاز قابل حمل

جوشکاری به روش هواگاز (سوخت گاز+ اکسیژن) یکی از ساده ترین راه های ایجاد اتصال بین دو قطعه فلزی است . در این روش حرارت ایجاد شده توسط شعله ترکیبی اکسیژن و گاز سوختنی باعث ذوب قطعه کار می شود و یا بدون استفاده از فلز پرکننده ، قطعات به یکدیگر متصل می شوند.تجهیزات جوشکاری هواگاز به دلیل عدم نیاز به مهارت زیاد ، به صرفه بودن ، در دسترس بودن ، قابل حمل بودن به عنوان محبوب ترین روش جوشکاری شناخته شده است.

ست جوشکاری قابل حمل

در جوشکاری هواگاز از ترکیب گاز های مختلف استفاده می کنند که از جمله آن ها از اکسیژن با توجه به دمای مورد نیاز می توان نام برد که با گاز هایی مثل  پروپان ، استیلن ، گاز طبیعی و … ترکیب شده(گاز سوختنی باعث ایجاد شعله می شود) و باعث سوختن حداکثری گاز سوختنی شده و دمای شعله را افزایش می دهد.تجهیزات مورد استفاده در جوشکاری عبارتند از سرپیک جوشکاری ، مخزن اکسیژن ، مخزن گاز سوختنی ، رگلاتور اکسیژن و گاز سوختنی و شیلنگ دوقلو جوشکاری .

مشاهده سایر محصولات ابزار دلتا : سرپیک گرمکن هواگاز

ست جوش گلور

ست جوش گلور

ست جوشکاری هواگاز قابل حمل چه ویژگی هایی دارد؟

حال با توجه به آشنایی اولیه به یکی از قابلیت های اصلی تجهیزات جوشکاری می پردازیم.

قابل حمل بودن تجهیزات جوشکاری یک تعریف کلی اما کارا در مورد این تجهیزات است اما تعریف دقیقی برای قابل حمل بودن سرپیک جوشکاری وجود ندارد و برای روشن نمودن این تعریف به انواع ست جوشکاری پرتابل اشاره می کنیم تا مقداری شفاف تر سخن گفته باشیم :قبل از معرفی ست های جوشکاری لازم است توضیح مختصری در رابطه با اقلام قابل ارائه در این مجموعه های پرتابل و تنوع آن ها داشته باشیم تا با دید بهتری با آن ها آشنا شویم.

سرپیک سبک جوش ایلدیز

 

انواع سرپیک جوشکاری هواگاز

سرپیک های جوشکاری با توجه به سایز و شرکت سازنده از یکدیگر متفاوت می شوند . معمولا سرپیک ها از یک دسته دارای دو شیر کنترل ، مجموعه نازل جوشکاری که می تواند شامل یک الی هشت نازل جوش باشد تشکیل می شوند .برخی از آن ها عبارتند از:

  • سرپیک جوش طلاسازی گلور
  • سرپیک جوش گلور
  • سرپیک طلاسازی ایلدیز
  • سرپیک جوش و گرمکن ایلدیز ترکیه
  • سرپیک جوش طلاکاری موریس
  • سرپیک جوش زینسر آلمان
  • سرپیک جوش چینی
مانومتر اکسیژن ایلدیز

مانومتر اکسیژن ایلدیز

 

معرفی انواع مانومتر اکسیژن

رگلاتور یا مانومتر اکسیژن جهت تعدیل و تنظیم فشار داخل مخزن اکسیژن که بین 120 الی 150 بار است به 1 تا 8 بار مورد استفاده قرار می گیرد . برخی از شناخته شده ترین انواع آن عبارتند از:

  • مانومتر اکسیژن ایلدیز
  • مانومتر اکسیژن گلور
  • مانومتر اکسیژن زینسر آلمان
  • مانومتر اکسیژن مینی ایلدیز
  • مانومتر اکسیژن هریس

مشاهده سایر محصولات ابزار دلتا : ست جوشکاری

رگلاتور استیلن گلور

رگلاتور استیلن گلور

مانومتر استیلن چیست؟

برای اینکه بتوانیم سرعت عمل کار را بالا ببریم و بتوانیم حرارت بیشتری از شعله به وجود آوریم، بهتر است از گاز سوختنی استیلن استفاده کنیم.گاز استیلن از لحاظ مقدار حرارت ایجاد شده و فشار نسبت به دیگر گاز ها برتری و قدرت بیشتری دارد. بنابراین از رگلاتور استیلن جهت تبدیل فشار مخزن به فشار مورد نیاز استفاده می شود. انواع شناخته شده این مانومتر عبارتند از:

  • مانومتر استیلن ایلدیز
  • مانومتر استیلن زینسر
  • مانومتر استیلن گلور
  • مانومتر استیلن موریس

برخی از جوشکاران و مخصوصا آن هایی که ست جوشکاری را برای کار بر روی مس مورد استفاده قرار می دهند از گاز پرسی یا گاز بوتان استفاده می نمایند . بنابراین به جای مانومتر استیلن از رگلاتور فشار قوی پرسی و یا بوتان استفاده می کنند.

شیلنگ دوقلو

شیلنگ دوقلو

شیلنگ دوقلو هواگاز

این شیلنگ ها مسیر حمل گازهای مورد نیاز سرپیک جوش هستند و بسته به سایز خروجی کپسول اکسیژن و گاز انتخاب می شوند . معمولا سایز 8 و 10 میلیمتر به عنوان شیلنگ دوقلو هوابرش شناخته می شود و سایر سایزها نیز مانند سایز 6 و 8 میلیمتر در برخی موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد .به دلیل جلوگیری از اشتباه شیلنگ هواگاز به رنگ های قرمز – آبی و یا قرمز – سبز ساخته می شوند که همیشه رنگ قرمز برای گاز سوختنی و رنگ آبی یا سبز برای اکسیژن است .

مشاهده سایر محصولات ابزار دلتا : نازل شعله پوش و برش

فلاشبک پشت دسته ایلدیز

فلاشبک پشت دسته ایلدیز

فلاشبک جوشکاری

فلاشبک جوشکاری یا فلاشبک آرستور وسیله ای است که به عنوان شیر یکطرفه عمل می کند و بنابراین از برگشت گاز و شعله از سمت سرپیک به سمت مخزن و کپسول جلوگیری می نماید . برای گاز اکسیژن فلاشبک اکسیژن و برای استیلن یا گاز سوختنی فلاشبک استیلن مورد استفاده قرار می گیرد . شناخته شده ترین فلاشبک های جوشکاری عبارتند از :

  • فلاشبک گلور
  • فلاشبک زینسر
  • فلاشبک ایلدیز

برای انتخاب فلاشبک فاکتورهایی همچون محل نصب فلاشبک ، سایز شیلنگ و مهره سرپیک ، نوع و قابلیت فلاشبک مهم هستند.

ست جوشکاری بزرگ پرتابل با چرخ

ست جوشکاری بزرگ پرتابل با چرخ

 

ست جوشکاری بزرگ پرتابل با چرخ

در این ست پرتابل جوشکاری از دو سیلندر اکسیژن و استیلن که سایز کپسول اکسیژن آن 40 لیتر است استفاده می شود و سرپیک جوشکاری ، مانومتر اکسیژن و مانومتر استیلن و شیلنگ در سایز صنعتی و کارگاهی موجود است.و وجود یک گاری مخصوص حمل دو کپسول تنها تفاوت این جوشکاری است که باعث می شود اپراتور به راحتی بتواند تجهیزات خود را جابه جا کند. وزن این ست پرتابل جوش حدود 100 کیلوگرم است اما به دلیل وجود این گاری جابه جایی آن به سادگی صورت می پذیرد.

مشاهده سایر محصولات ابزار دلتا : مشعل جوشکاری تیگ

ست جوشکاری هواگاز قابل حمل (پرتابل) سایز متوسط با گاری

با توجه به اینکه سایز مخزن اکسیژن و گاز می تواند بین 2 تا 40 لیتر متغیر باشد این قدرت انتخاب برای جوشکار ایجاد می شود که مجموعه جوشکاری هواگاز سایز متوسط را برای فعالیت جوشکاری خود انتخاب نماید. این مجموعه جوشکاری پرتابل دارای دو مخزن 10 یا 20 لیتری از اکسیژن و گاز سوختنی همراه با مانومتر اکسیژن و مانومتر استیلن است . سایز چرخ حمل کپسول متناسب با سایز سیلندر ها انتخاب می شود و نتیجه آن مجموعه ای سبک تر است که روی دو چرخ حمل می گردد و همچنین برای حمل درون شهری درون یک خودرو سواری قرار خواهد گرفت.

ست کیف برزنتی

ست کیف برزنتی

 

کیف برزنتی جوشکاری قابل حمل

این مجموعه جوشکاری پرتابل به معنای واقعی کلمه قابل حمل است چرا که کپسول اکسیژن آن از نوع 2 یا 5 لیتری و کپسول گاز آن از نوع کپسول پیک نیکی یک لیتری است . فضای ایجاد شده در این نوع کیف باعث تفکیک ابزار آلات کاربردی اعم از انبر جوش، الکترود، عینک، شیشه ماسک، و ابزارآلات کوچک دستی شده است. برای سبک تر شدن این کیف جوشکاری پرتابل مانومتر اکسیژن مینی ایلدیز ترکیه و رگلاتور گاز شهری در نظر گرفته می شود. سرپیک جوشکاری این ست جوشکاری دارای یک دسته ، یک نازل جوش و چهار سری مسی جوشکاری است بنابراین برای تغییر سایز نازل جوشکاری فقط کافی است که سری مسی نازل جوش تغییر نماید و دیگر نیازی به تغییر همه نازل جوش نیست. کیف برزنتی و مقاوم در این مجموعه قدرت حمل این مجموعه را افزایش و آسیب پذیری آن را به شدت کاهش می دهد . این ست جوشکاری پرتابل برای جوشکاری فلزات نازک و همچنین صنایع برودتی همچون یخچال سازی و خط حمل مایع سردکننده کولر های گازی مورد استفاده قرار می گیرد. توصیه ابزار صنعتی دلتا برای جوشکاران حرفه ای همین ست جوشکاری پرتابل است.

مشاهده سایر محصولات ابزار دلتا : مشعل جوشکاری میگ

کیف برزنتی

ست پرتابل جوشکاری

کیف پلاستیکی که مجموعه جوشکاری و کپسول ها در آن قرار گرفته است . این نوع ست پرتابل جوشکاری دارای یک کپسول دولیتری اکسیژن مخصوص است که شیر آن نقش رگلاتور را نیز دارا است و همچنین کپسول گاز سوختنی آن شامل رگلاتور است .

سایز شیلنگ ست کیفی جوشکاری 6 میلیمتر است و از حالت معمول شیلنگ دوقلو مقداری کوچکتر است بنابراین باعث کاهش وزن مجموعه شده است. سرپیک جوشکاری این مجموعه شامل یک دسته و یک نازل جوش سایز 2-1 میلیمتر است که برای فلزات ظریف مورد استفاده قرار می گیرد. ست کیفی جوشکاری پرتابل برای صنایع برودتی ، کولر سازی و صنایع دستی مورد استفاده قرار دارد.

شما عزیزان صنعتگر می توانید برای خرید یا مشاوره درباره ست های جوشکاری قابل حمل با مشاورین ابزار دلتا تماس حاصل کنید و بر حسب نیاز خود مشاوره دریافت کنید.

بازگشت به لیست