جوشکاری co2

اصول ایمنی در جوشکاری میگ (co2)

تورچ جوشکاری میگ

جوشکاری میگ (تورچ میگ) یا به عبارتی جوشکاری فلزات با گاز محافظ دی اکسید کربن بیشترین استفاده را به دلیل سادگی عملکرد و تاثیرگذاری مناسب در مقایسه با سایر روشهای جوشکاری دارد ولی اصول ایمنی در جوشکاری میگ (co2) بسیار مهم است که آن را بررسی می کنیم.

در این نوع از جوشکاری، دستگاه بیشترین تاثیر را دارد. جوشکاری با الکترود تخصص بیشتری می خواهد و جوش تیگ آهسته هر انجام می شود. در حقیقت جوشکاری میگ 5 تا 6 برابر سریعتر از سایر روشهای جوشکاری با قوس است.

علاوه بر این به جوشکاران تازه کار اجازه می دهد سطح جوش یکپارچه و قدرتمند ایجاد کنند. با همه این احوالات لازم است نکات اصول ایمنی در جوشکاری میگ (co2) نیز مورد توجه قرار گیرد.

جوش میگ 

جوش میگ

اصول ایمنی در جوشکاری میگ (co2) :

هشدار شرایط محیط کار

اول اینکه توجه داشته باشید همیشه یک نفر غیر از شما در محیط کارگاه برای کارکردن و یا حتی تماشا کردن حضور داشته باشد.

وجود فرد دیگر در صورت عدم توانایی به شما کمک می کند همچنین شما و یا افرادی که در محیط کار هستند باید از محل استقرار تلفن، جعبه کمک های اولیه و تجهیزات ایمنی مطلع باشند.

قبل از شروع به کار مواد مشتعل شونده همچون کاغذ، پلاستیک و … را برای جلوگیری از آتش گرفتن توسط جرقه های ایجاد شده توسط دستگاه جوشکاری از محیط خارج نمایید .

 

نمایش 9 24 36

تجهیزات محافظتی پوشیدنی جوشکاری

انواع تجهیزات پوشیدنی همچون لباس، مقنعه و … ترجیحا از جنس چرم باشند در غیر اینصورت پشم و یا پنبه نیز قابل قبول است .البته پنبه توسط یک ماده شیمیایی در مقابل آتش مقاوم می شود و مشتعل نمی گردد.

بنابراین تحت هیچ عنوان از لباس کار و تجهیزات پوشیدنی که از مواد مصنوعی ساخته شده استفاده نکنید. در مورد دستکش جوشکاری توصیه می شود حتما از جنس چرم باشد. پوشاندن تمام پوست و مو از معرض تابش به ویژه گردن و بازوها از سوختن آنها جلوگیری می کند. این شکل از سوختگی مانند آفتاب سوختگی شدید خواهد بود .

کلاه ماسک اتوماتیک جوشکاری دارای یک صفحه محافظ است که با روشن شدن شعله بلافاصله تاریک می شود و می توانید تاریکی و یا وضوح آنرا تنظیم کنید. اگر از ماسک جوشکاری استفاده نکنید نور ماورا بنفش باعث سوختگی شدید و دردناک در شبکیه چشم می شود.

تمیز کردن تجهیزات جوشکاری میگ

قبل از شروع کار مطمئن شوید که تورچ جوشکاری شما تمیز باشد . البته معقول است که پس از جوشکاری تورچ را جایی قرار دهید تا خنک شود پس از آن باید تورچ تمیز شود چرا که جرقه های حاصل از جوشکاری بر روی گردنه ، شعله پوش و نازل می نشیند و در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد و یا جلوگیری از خروج سیم جوشکاری از نازل می شود.

اما اگر تورچ میگ پس از جوشکاری به درستی تمیزگردد در شروع کار تنها یک دستمال نم دار برای تمیز کردن کافی است.با این حال اگر مقدار رسوب حاصل از جرقه های جوشکاری زیاد باشد شاید لازم باشد که آن قطعه را تعویض نمایید.

تورچ میگ MB501 

تورچ میگ MB501

اصول ایمنی در جوشکاری میگ

برای تمیزکردن نازل از نازل پاک کن ( تورچ میگ ) که به شکل یک سوزن و با سایزهای مختلف متناسب با سایز نازل وجود دارد استفاده می شود.برای باز کردن قطعات تورچ نیز از آچار همراه تورچ استفاده نمایید.

پس از تمیزکاری نازل، شعله پوش و سایر قطعات باید آنها را با روغن ضد جرقه پوشش دهید تا در استفاده بعدی نیز از اتصال جرقه به آنها جلوگیری شود.

منبع : tulsa welding

بازگشت به لیست