مانومتر (رگلاتور)

انواع رگلاتورها (مانومترها)

انواع رگلاتورها

رگلاتور یا مانومتر  ابزاری است که با آن  کاهش، کنترل و تنظیم فشار گاز (یا هوا) موجود در مخزن یا خط گاز رسانی انجام می شود. معمولاً استفاده مستقیم از گاز درون مخزن یا سیلندر ممکن نیست زیرا فشار بالایی دارد. به همین دلیل استفاده از رگلاتور برای کاهش فشار لازم است.

مانومتر تک مرحله ای ( معمولی )

مانومتر های تک مرحله ای بهترین انتخاب برای کارهای روزمره و کاهش های کوچک فشار است. برای مثال کمپرسور هوا در بیشتر کارخانجات وجود دارد و حداکثر خروجی آن بین ۶ تا ۱۰ بار است .

این فشار به وسیله لوله کشی در کل محیط کارخانه توزیع می شود و توسط یک رگلاتور تک مرحله ای به فشار کمتری کاهش می یابد.

برای تجهیزات جوشکاری برشکاری، دستگاه های تست، ماشین های ابزار و غیره رگلاتور تک مرحله ای کفایت می کند. در صورتی که در فشار یا حجم ورودی نوسان زیادی داشته باشیم رگلاتور تک مرحله ای مناسب نیست.

انواع رگلاتورها (مانومترها)

مانومتر دومرحله ای ( دبل استیج )

رگلاتور دو مرحله ای در مواردی که تغییرات در فشار یا حجم گاز وجود داشته بهترین انتخاب است . همچنین گزینه خوبی برای استفاده برای کپسول گاز و مخازن است.

در اکثر رگلاتورهای تک مرحله ای به جز آنهایی که از مکانیزم جبران فشار استفاده می کنند با افت شدید فشار ورودی فشار خروجی اندکی افزایش می یابد.

این اتفاق به دلیل تغییرات در فشار ورودی به فنر داخلی رگلاتور که در شروع عملیات تنظیم شده بوده می افتد . در رگلاتورهای دو مرحله ای این تغییرات زیاد نیستند  چرا که ورودی مرحله دوم خروجی مرحله اول است که تغییرات چندانی ندارد. بنابراین تغییرات در خروجی رگلاتور قابل توجه نخواهد بود و فشار خروجی پایدار ایجاد می شود.

انواع رگلاتورها (مانومترها)

مانومتر سه مرحله ای

رگلاتور سه مرحله ای 

رگلاتور سه مرحله ای

رگلاتور سه مرحله ای فشار خروجی پایدار همچون رگلاتور دو مرحله ای دارد با این تفاوت که توانایی تحمل فشار ورودی حداکثر و بالاتر را دارد. به طور مثال برخی از تولید کنندگان مانومتر های سه مرحله ای محصولاتی دارند که توان ورودی حدود ۲۵۰ بار را با خروجی پایدار ایجاد می کنند.

با وجود تغییر در فشار ورودی یک تنظیم کننده فشار کوچک و سبک می تواند فشار خروجی پایدار ایجاد نماید و از خروجی مناسب اطمینان ایجاد کند. رگلاتورهای سه مرحله ای برای سلولهای سوخت هیدروژن ، تجهیزات پزشکی و به عبارتی پر کردن سیلندر ذخیره سازی فشار بالا در ماشین آلات کاربرد دارد.

انواع رگلاتورها (مانومترها)

حال که مانومتر متناسب با نیاز خود را انتخاب کردید لازم است مانومتر را نصب و تنظیم کنید تا عملکرد مورد نیاز خود را از رگلاتور اخذ کنید .

اکثر تولیدکنندگان نصب فیلتر قبل از ورود گاز به مانومتر را توصیه می کنند و برخی از رگلاتورها نیز دارای فیلتر ورودی در شفت مانومتر هستند که از ورود کثیفی و ذرات در محفظه رگلاتور جلوگیری می کنند. ورود آلودگی به محفظه مانومتر یا در سوپاپ مانومتر باعث نشت گاز و عملکرد ناقص مانومتر می شود.

گازهای مورد استفاده نباید شامل گریس ، روغن و سایر آلاینده ها باشد که می تواند به اجزاء رگلاتور آسیب برساند و یا در خروجی و مصرف کننده حادثه ای ایجاد نماید.

 

نمایش 9 24 36

بسیاری از کاربران به اینکه شاید در مسیر تولید اثری از روغن یا بنزین و … روی سیلندر باقی مانده باشد حساس هستند. بنابراین بهتر است از تامین کننده در مورد نوع گاز و مواد تشکیل دهنده آن مطلع شوید.

گاز مورد استفاده نباید رطوبت بیش از حد داشته باشند چرا که در کاربرد با سرعت بالا رگلاتور یخ می زند.

در صورتی که قرار است از رگلاتور برای گاز اکسیژن استفاده کنید باید نکات بیشتری از ایمنی را رعایت کنید. روان کننده های سازگار با اکسیژن باید شناخته شوند و باید محل استفاده از هرگونه روغن تمیز شود.

باید دقت کنید فشار مخزن گاز از سطح تحمل رگلاتور بالاتر نباشد . از رگلاتور به عنوان شیر برای بسته شدن فرایند خروج گاز استفاده نکنید و گاز را از مخزن قطع کنید.

آموزش نصب رگلاتور روی کپسول از کانال آپارات ابزار دلتا

 

بازگشت به لیست