تجهیزات ایمنی جوشکاری

آشنایی با تجهیزات ایمنی مورد نیاز جوشکاری

آشنایی با تجهیزات ایمنی مورد نیاز جوشکاری.

خطرات جوشکاری بدون تجهیزات ایمنی :

هنگام جوشکاری اپراتور در معرض خطراتی مانند برق گرفتگی ، سوختگی بدن، آسیب رسیدن به چشم و تنفس گازهای سمی که باعث آسیب رسیدن به ریه های می شود قرار می گیرد. برای جلوگیری از این خطرات نیاز است که اپراتور از تجهیزات ایمنی استفاده کند که در خطر کمتری قرار بگیرد. پس نیاز به بررسی  آشنایی با تجهیزات ایمنی مورد نیاز جوشکاری داریم

 یکی از خطرات جوشکاری بدون پوشش صورت و چشم ؛ سوختگی صورت و از دست دادن بینایی برای مدت محدود یا دايم می باشد. نور فرابنفش جوشکاری باعث التهاب قرنیه چشم و سوختن شبکیه چشم می شود.

در جوشکاری میگ (co2) و جوشکاری تیگ (آرگون) استفاده از تجهیزات ایمنی مخصوص خیلی مهم است.

تجهیزات حفاظت شخصی شامل: کلاه ایمنی، لباس کار، دستکش کار، کفش کار، مقنعه جوشکاری، عینک جوشکاری، کلاه ماسک جوشکاری، ساق بند، گتر پا و پیش بند می باشد. که در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می دهیم. 

لباس جوشکاری :

بسته به نوع جوشکاری رنگ و جنس لباس ها متفاوت است ولی جنس آن ها به طور کلی به سه دسته پارچه، کتان و جین تقسیم می شود، که جلوگیری می کند از سوختن و از بین رفتن لباس اپراتور.

ویژگی کلی این الیاف ها سبک بودن و مقاومت بالا آن ها در برابر گرما و حرارت است.

لباس کارهای پارچه ای تمام نخ و ضخیم می باشند که در صنایع فولاد و ریخته گری و کار در نزدیک کوره استفاده می شود.

لباس کارهای جین از جنس جین و 100درصد پنبه می باشد. این جنس لباس بادوام و ضدحساسیت است.

لباس قرمز جوش ، مخصوص جوشکاری آرگون است. در جوشکاری آرگون به علت وجود اشعه های فرابنفش و مواد رادیواکتیو نیاز هست که از لباسی استفاده شود که این تشعشعات از فرد دفع شود. رنگ قرمز باعث دفع این خطرات می باشد جنس این لباس کتان پنبه ای است و در دو مدل یکسره و  که از تمام بدن فرد محافظت می کند.

نمایش 9 24 36
لباس و تجهیزات ایمنی جوشکاری

مقنعه جوشکاری:

برای پوشاندن سر و گردن از مقنعه جوشکاری استفاده می شود. از مقنعه جوشکاری برای جلوگیری از پاشش جرقه به سر و گردن استفاده می شود. جنس مقنعه های جوشکاری از کتان و چرم می باشد.

مقنعه جوشکاری کتان

 

مقنعه جوشکاری چرم

 

پیش بند جوشکاری:

از سوختن لباس و پوست بدن فرد در برابر پاشش جرقه های جوشکاری و گرما جلوگیری می کند. جنس پیش بند ها از چرم می باشد.

ساق بند جوشکاری:

ساق بند ها روی دستکش های ساق کوتاه بسته می شود تا از دست دربرابر جرقه های جوشکاری محافظت کند. جنس ساق بند ها از چرم اشبالت است که مقاوم در برابر ضربه ، سوختگی ، حرارت و مواد شیمیایی هستند.

گتر پای جوشکاری:

گتر از ساق و زانو دربرابر ضربه ، حرارت و مواد شیمیایی محافظت می کند. علاوه بر محافظت از زانو ها ، از کفش فرد نیز محافظت می کند. جنس گتر نیز از چرم می باشد.

کفش ایمنی:

برای محافظت از پا در برابر برق گرفتگی ، سوختگی پا و برخورد اجسام سخت و سنگین از کفش ایمنی استفاده می کنیم. کفش های ایمنی باید کفی مناسب و طبی و سبک داشته باشد و رویه کفش از یک لایه چرم پوشانده شده تا مقاومت بیشتری نسبت به کفش های ایمنی معمولی داشته باشد. در برابر اجسام سنگین کفش باید مقاومت بالایی داشته باشد. جنس زیره کفش معمولا از pu یا مموری فوم و جنس رویه از چرم ، میکروفیبر و بوک است.

از برندهای معروف می توان به ایمن پا ، فرزان ، فرزین ، فولادپا ، نگهبان و یحیی اشاره کرد.

دستکش کار:

از انواع دستکش کار و تجهیزات ایمنی می توان به دستکش جوشکاری آرگون، دستکش جوشکاری هوبارت، دستکش لاستیکی و  دستکش ضدبرش اشاره کرد.

جنس دستکش جوشکاری آرگون از چرم گوسفندی یا چرم بز است. از این دستکش به جهت راحتی و آزادی عملکرد برای جوشکاری آرگون و سایر جوشکاری های ظریف استفاده می کنند.

 دستکش جوشکاری هوبارت زرد از چرم ضخیم و یکنواخت گاوی با یک لایه آستر پارچه ای و نمد تشکیل شده است. در جنس های مرغوب این دستکش تمام درزها مغزی دوزی شده و نخ دوخت آن در برابر برش و حرارت مقاوم است. از این دستکش میتوان در جوشکاری میگ، جوشکاری تیگ، قوس دستی و سنگ زنی استفاده کرد.

دستکش هوبارت قرمز مخصوص جوشکاری الکترود و co2 می باشد. این دستکش از چرم ضخیم گاوی و یک دست با یک لایه آستر پارچه ای یانمدی تشکیل شده است. در جنس مرغوب این دستکش هم تمامی درزها مغزی دوزی شده و نخ دوخت از آسیب های برش و حرارت در امان است. 

نمایش 9 24 36

دستکش های ضدبرش به دودسته کف مواد و خالدار تقسیم می شود. جنس دستکش های کف مواد پارچه ای است که کف دست و مقداری از انگشت ها با لاستیک طبیعی (لاتکس) یا لایه محافظ مصنوعی (پلیمری) می پوشاند که مناسب عملیات سنگ زنی و کار در محیط های صنعتی که احتمال بریدگی و آسیب به دست بالاست استفاده می شود

جنس دستکش خالدار از بافت کتان و خال هایی از جنس pvc است که مقاومت بالایی در برابر سایش دارد و در عین حال باعث اصطکاک (جلوگیر از لیز خوردن قطعه کار و چسبندگی به دست کاربر) می شود. این دست کش نیز برای برشکاری با صفحه سنگ فرز (صفحه سنگ فیبری) مناسب می باشد.

مهم ترین نکته درخرید دستکش کار انتخاب سایز و نوع کاری است که می خواهیم انجام دهیم.

نمایش 9 24 36

عینک جوشکاری:

با استفاده از عینک جوشکاری می توان از چشم در برابر خطرات جوشکاری مثل نابینا شدن ،خشک شدن قرنیه چشم و …. محافظت کرد. عینک های جوشکاری به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم می شوند.

از برندهای معروف می توان به TOTAS ,UNICO،گاگل آمریکا ،گلور ،یووکس ،پارس اپتیک ،پن تایوان و تک پلاست اشاره کرد.

کلاه ماسک جوشکاری:

کلاه ماسک های جوشکاری به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم می شود.

وظیفه کلاه ماسک های اتوماتیک، تبدیل اشعه و نور حاصل از جوشکاری به سیگنال الکترونیکی می باشد که با عبور سیگنال از صفحه نمایش ، رنگ صفحه از روشن به تاریک تغییر حالت می دهد. با استفاده از ولومی که در کلاه ها وجود دارد می توان میزان حساسیت و واکنش به نور کم یا زیاد را تنظیم کرد.

کلاه ماسک های دستی مانند عینک جوشکاری عمل می کنند و قابلیت تنظیم اتوماتیک نور را ندارند و باید با توجه به آمپر و نوع جوشکاری شیشه ماسک با تیرگی مناسب را انتخاب کنید تا از چشم ها در برابر جرقه و نور جوشکاری محافظت کند.

از برند های معروف می توان به کلاه ماسک آروا و SMS و HATTERMAN تایوان ، تک پلاست ، اخوان ، وینر و بهجوش اشاره کرد.

تجهیزات ایمنی حفاظت تنفسی:

در فرایند جوشکاری ، فرد در معرض گاز های سمی حاصل از جوش نیز قرار می گیرد که برای محافظت از فرد می توان از تجهیزات زیر استفاده کرد:

  1. فیلتر تنفسی یک بار مصرف که روی بخشی از صورت قرار می گیرد.
  2. ماسک نیم صورت دارای فیلتر
  3. ماسک تمام صورت دارای فیلتر
  4. رسپیراتور (دستگاه تنفسی) که دارای منبع تأمین نیرو (جهت فیلتر کردن هوا) به همراه هود یا کلاه است.
  5. رسپیراتور (دستگاه تنفسی) که دارای منبع تأمین نیرو کمکی به همراه ماسک تمام صورت است.
بازگشت به لیست