جوش و برش هواگاز

انواع شعله در جوشکاری

انواع شعله در جوشکاری
انواع شعله در جوشکاری به سه نوع اصلی تقسیم می شود که قصد داریم در این مقاله به تک به تک آن ها بپردازیم و به شما عزیزان توضیح دهیم

شعله طبیعی ( Natural )
همانطور که از نامش پیداست نسبت حجم گاز و اکسیژن در این شعله مساوی است . در این نوع از شعله گاز بصورت کامل می سوزد و هیچ اثر شیمیایی بر روی قطعه کار ایجاد نمی کند. دود کمی از این شعله باقی می ماند و بدین ترتیب دارای دو بخش داخلی به رنگ سفید با دمای 3100 درجه و بخش خارجی به رنگ آبی و دمای حرارت 1275 در جه سانتیگراد است.
شعله طبیعی جوشکاری

شعله طبیعی جوشکاری

از این شعله بیشتر برای جوشکاری آهن معمولی ، استیل و چدن و از این دست استفاده می شود.

انواع شعله در جوشکاری

شعله کربنی ( Carburizing )
در این نوع از شعله مقدار سوخت ( گاز سوختنی ) بیشتر از اکسیژن است. این شعله با فلز ترکیب شیمیایی تشکیل داده و فرم آنرا به شکل کاربید فلز تغییر می دهد.به همین دلیل این شعله با فلزاتی که کربن را جذب می کنند استفاده نمی شود.این شعله آرام است و دارای سه منطقه ، منطقه داخلی سفید رنگ منطقه وسط قرمز و بخش بیرونی آبی است .دمای مخروط داخلی این شعله 2900 درجه سانتیگراد است.
شعله کربنی جوشکاری

شعله کربنی جوشکاری

از این شعله بیشتر برای جوش فولاد کربنی ، نیکل و غیره استفاده می شود.

انواع شعله در جوشکاری

شعله اکسید کننده ( Oxidizing )
وقتی نسبت حجم گاز سوختنی همچون استیلن ، پروپان و … از شعله طبیعی کم شود یا حجم اکسیژن ورودی افزایش پیدا کند ، بخش داخلی حذف می شود و شعله به دست آمده شعله اکسیدکننده است. این شعله در مقایسه با شعله طبیعی گرمتر و دو منطقه بسیار مشخص دارد . منطقه داخلی به رنگ سفید روشن و درجه حرارت 3300 درجه سانتیگراد و بخش بیرونی به رنگ آبی است.
شعله اکسید کننده جوشکاری

شعله اکسید کننده جوشکاری

از این شعله برای جوشکاری الیاژ های مس که اکسید نمی شوند همچون برنج و برنز و غیره استفاده می شود.

نمونه از جوشکاری از کانال آپارات ابزار دلتا

 

منبع سایت : mech4study
بازگشت به لیست