ساینده ها

تفاوت دستگاه فرز سنگبری و آهنگری

دستگاه فرز آهنگری

دستگاه فرز سنگبری و آهنگری وسیله ای است که از آن برای برش انواع مختلف سنگ و آهن آلات استفاده می‌کنند. حتما برای شما استفاده از دستگاه فرز سنگبری و آهنگری پیش آمده است.  مثلا برای برش سنگ یا آهنی از این دستگاه استفاده کرده اید. با ما همراه باشید در ادامه مقاله تفاوت دستگاه فرز سنگبری و آهنگری را برای شما بصورت کامل بیان خواهیم کرد.

 

 

فرز سنگبری و آهنگری چیست؟

فرز سنگبری برای برش انواع مختلف سنگ و گرانیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتما نمای ساختمان خود را سنگ کاری کرده اید و بناها برای برش سنگ از فرز سنگبری استفاده میکردند. فرز سنگبری با فرز آهنگری تفاوت های چندانی باهم ندارد فقط در سرعت چرخش با هم تفاوت دارند. سرعت فرز سنگبری  حدود ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دور در دقیقه است. یکی از ویژگی‌های فرز سنگبری این است که توانایی برش سنگ هایی با قطر ۲۳۰ میلیمتر را دارا است.

 فرز آهنگری را برای برش دادن قطعات آهنی مورد نیاز بکار می‌برند. سرعت چرخش فرز آهنگری بین ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دور دقیقه می‌باشد.
تفاوت زیادی بین فرز سنگبری و آهنگری نیست تنها تفاوت این دو این است که برای برش سنگ از دیسک مخصوص برش سنگ استفاده میشود و برای برش قطعات آهنی از دیسک مخصوص برش آن استفاده خواهد شد.

با ما همراه باشید در ادامه مقاله در مورد انواع مختلف دیسک های برش برای فرزهای سنگبری و آهنگری توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

هنگامی که نیاز به برش مواد سخت مانند بتن، فلز و سنگ دارید، از طریق دست نمی‌توانید اجسام مورد نظر را با اره برش دهید. فرزها راه حل ایده آلی  برای برش انواع مختلف اجسام سخت هستند. با استفاده از فرز ایجاد یک برش با کیفیت خوب در اجسام سخت را برای شما آسان تر می کند.

 

دستگاه فرز سنگبری

 

مشاهده محصولات صفحه سنگ آهن در فروشگاه ابزار دلتا 

 

دیسک برش در فرز سنگبری و آهنگری چه کاربری دارد؟

دیسک‌های برش به عنوان بخش اصلی فرزهای سنگبری و آهنگری برای برش مواد سخت و ضخیم استفاده می‌شوند. این دیسک‌های مسطح، نازک و گرد از نظر شکل شبیه به دی‌وی‌دی یا دیسک‌های فشرده هستند و می‌توانند چوب، بتن، سنگ و انواع مختلف فلزات مانند آلومینیوم و فولاد را برش دهند.

 

دیسک دستگاه فرز سنگبری و آهنگری

 

دیسک برش دارای دو نوع است از جمله:

  • دیسک‌ برش فیبری
  • دیسک برش الماسه

دیسک‌ برش فیبری  با رزین مصنوعی تقویت شده اند.

دیسک‌های برش الماسه گران تر از دیسک‌های برش فیری هستند، اما در برش مواد ضخیم تر بسیار کارآمد هستند. برای تقویت آنها از دانه‌های الماسه در امتداد لبه برش آنها استفاده می‌شود، به همین دلیل قیمت بیشتری دارند.
دیسک های برش الماسه به طور معمول برای فرزسنگبری برای برش انواع بتن، سنگ و آسفالت استفاده می شود. با این حال، از آنها همچنین به طور فزاینده ای برای برش انواع مختلف فلزات، پلاستیک ها و مواد دیگر استفاده می شوند.

نمایش 9 24 36

اغلب دیسک‌ های برشی که در فرزهای سنگبری و آهنگری استفاده می‌شوند، یک دیسک ساینده جامد است. این دیسک ها اغلب برای برش انواع مختلف فلزات و سنگ ها استفاده می‌شوند.
دیسک های فرزهای آهنگری از ترکیب ساینده ای از شن و چسب تشکیل شده اند که به صورت یک دیسک نازک، سفت و سخت با تارهای فیبری که برای استحکام از آن عبور می کند، تشکیل شده اند.
برخی از دیسک هایی که در فرزهای سنگبری برای برش کاشی یا سنگ و سرامیک استفاده می شوند از یک دیسک جامد با لبه های پوشیده شده با سنگ الماسه ساخته می شوند.
اندازه رایج دیسک های برش ۴-۱/۲ اینچ است. با این حال قطر آنها می تواند از ۲ تا ۱۶ اینچ با محدوده ضخامت از ۰.۰۴۵ اینچ تا ۰.۱۲۵ اینچ متغیر باشند.
دیسک های نوع ۱ مسطح هستند و دیسک های نوع ۲ دارای های برجسته هستند. دیسک های برش خیلی قوی هستند اما در برابر شکستن مصون نیستند. اگر دیسک فرز در حین استفاده بشکند، قطعات آن ممکن است به اپراتور یا همکاران مجاور آسیب برساند.

 

دیسک برش فرز سنگبری و آهنگری

 

مشاهده محصولات صفحه سنگ فیبری در فروشگاه ابزار دلتا

چگونه از دیسک‌های برش در فرزهای سنگبری و آهنگری استفاده کنیم؟

دیسک های برش قبل از استفاده برای برش دادن مواد ضخیم و سخت به راحتی روی یک آسیاب زاویه ای ( فرز) یا یکپ دستگاه برش ثابت باید نصب شوند. دیسک‌ها معمولاً هزاران بار در دقیقه می‌چرخند، به این معنی که می‌توانند سریع وکارآمدجسم مورد نظر برش دهند.
این چرخش زیاد همچنین اصطکاک زیادی ایجاد می‌کند که منجر به تشکیل دماهای بالا در نقطه برش می‌شود. اگر فرد غیر ماهری جسم مورد نظر را برش دهد، می تواند منجر به تاب برداشتن یا بدشکل شدن جسم مورد نظر شود. بهترین راه برای جلوگیری از این امر این است که برش را با دقت انجام دهید و استراحت های کوتاهی انجام دهید تا مواد به سرعت گرم نشوند.

 

تعویض دیسک دستگاه فرز سنگبری و آهنگری

 

چرا ضخامت دیسک در فرز سنگبری و آهنگری در هنگام برش مهم است؟

برای برش  مواد، ضخامت دیسک نقش مهمی ایفا می کند. قاعده کلی این است که هرچه دیسک نازک تر باشد، عمل برش سریعتر و دقیق تر خواهد بود، دمای کمتری در هنگام برش تولید میشود و جرقه های کمتری تولید میکند.
ضخامت استاندارد دیسک‌های برش ۳ میلی متر است. این ضخامت به این دلیل است که به اندازه کافی ضخیم باشد و برای حفظ الزامات ایمنی و مقاومت در برابر فشار جانبی و همچنین ایجاد یک برش کارآمد مفید باشد.

با  پیشرفت فناوری های جدید  ضخامت دیسک به طور پیوسته از ۳ میلی متر به کمتر از ۱ میلی متر کاهش یافته است. این بدان معنی است که امروزه گزینه های بیشتری برای انتخاب در بازار موجود است.

 

ضخامت دیسک دستگاه فرز سنگبری و آهنگری

 

مشاهده محصولات صفحه پروفیل بر در فروشگاه ابزار دلتا 

سخن آخر

فرزهای سنگبری و آهنگری می توانند مواد بسیار ضخیم را برش دهند، دیسک‌های برش این فرزها احتمالا در اثر جابجایی نادرست شکسته یا آسیب ببینند.  فرزهای سنگبری و آهنگری ۸۰ متر بر ثانیه می چرخند که سرعت آنها کمی کندتر از سرعت خودروهای فرمول ۱ است.

کیفیت دیسک نیز نقش اساسی در کیفیت برشی که ایجاد می کنید، دارد. استفاده از یک دیسک ارزان قیمت باعث فرسودگی لبه برش و بریدگی مواد می شود که برش مورد انتظار شما را برآورده نمی‌کند.
یک دیسک ارزان نیز جرقه های بیشتری را در حین برش ایجاد می کند و کنترل آن دشوار است. همچنین خطر شکستن دیسک ارزان در حین استفاده وجود دارد که هم برای کاربر و هم برای هر کسی که در مجاورت آن قرار دارد بسیار خطرناک است.

 برای خرید انواع مختف تجهیرات برشکاری و جوشکاری از جمله فرز سنگبری و آهنگری می‌توانید به فروشگاه ابزار دلتا مراجعه کنید

 

دستگاه فرز سنگبری و آهنگری

بازگشت به لیست